Maria Hautaviita on työskennellyt muun muassa sisällöntuotannon, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median parissa valmistuttuaan filosofian maisteriksi Vaasan yliopistosta. Opiskeluajoista lähtien vahva intohimo alaa kohtaa on vienyt Hautaviitaa työmarkkinoilla kohti unelmiaan.

    Mitä muistat hyvällä opiskeluajoista?

    Kun aloitin opinnot Vaasan yliopistossa, taskussani oli jo yksi AMK-tutkinto sekä muutama vuosi työkokemusta. Ala oli kuitenkin eri, joten olin varautunut viettämään viestinnän opintojen parissa seuraavat 6 vuotta. Olin todella riemastunut, kun pääsinkin heti opiskelemaan maisterin tutkintoa, kunhan suorittaisin perusopintoja pohjalle.

    Intohimo aihetta kohtaan, yliopiston joustava toiminta, vapaus toteuttaa itseään ja opettajien henkilökohtainen tuki pitivät motivaation huipussaan ja arvosanat korkealla. Kursseille pääsemisen kanssa ei ollut ikinä ongelmia, ja jos joskus onnistuin kasaamaan itselleni liian monta projektia, joustoa löytyi aina. Tritoniassa ja sen kahvilassa tuli kulutettua tunteja ja teekuppeja kiitettävästi, sekä yksin että ystävien kanssa, projektien parissa ja vapaa-ajalla. Kolme vuotta meni heittäen ohi ja jätti jälkeensä pikkuisen ikävän yliopiston inspiroivaan ympäristöön.

    Mitä teet työksesi?

    Yliopistolta valmistumisen jälkeen olen tehnyt töitä sisällöntuotannon, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median parissa. Tällä hetkellä työskentelen Myynninmaailmalla markkinoinnin asiantuntijana. Vastuualuettani ovat asiakkaiden sosiaalisen median kanavien hallinnointi ja sisältömarkkinointi. Tämän lisäksi arkeeni kuuluvat erilaiset markkinoinnin ja viestinnän kehitysprojektit, pienimuotoiset valokuvaukset, sosiaalisen median strategioiden suunnitteleminen sekä asiakkaiden sparraus sosiaalisen median markkinoinnissa.

    Mikä työssäsi on kiinnostavinta?

    Työn monimuotoisuus ei ikinä lakkaa yllättämästä. Tänään saatan kuluttaa tunteja mainonnan analytiikan ja lukujen parissa, huomenna löydän itseni jo suunnittelemasta mainosvideon käsikirjoitusta. Myös yleissivistykseni on kasvanut räjähtävää vauhtia, sillä asiakkaani edustavat lukuisia eri toimialoja aina energiantuotannosta elintarvikkeiden valmistukseen. Valokuvaus- ja kirjoitustaidot eivät pelkästään riitä, vaan aina on tutustuttava myös asiakasyrityksen toimialaan ja toimintaympäristöön.

    Minkälaista työuraa opintojesi alussa suunnittelit ja ovatko toiveesi toteutuneet?

    Viestinnässä minua kiehtoi mahdollisuus päästä käyttämään valokuvaus- ja kirjoitustaitojani luovasti. Olin myös aina ollut ahkera keskustelija ja tarkka siitä, miten asiat sanotaan. Halusin olla mukana vaikuttamassa yritysten tapaan puhua asioista ja sitä kautta tekemään osuuteni tämän päivän viestintä- ja vuorovaikutuskulttuurista. Siksi on ollut hienoa päästä tekemään markkinointi- ja brändiviestintää monipuolisesti erilaisille yrityksille. Olen siis täysin suunnittelemallani polulla.

    Vinkkejä viestinnän opintoja pohtiville

    Tulevien viestinnän ammattilaisten kannattaa miettiä kokemuksen hankkimista alalta heti opintojen alkumetreiltä saakka. Kilpailu alalla on kovaa ja joukosta voi erottua projekteilla, töillä ja vapaa-ajan kokemuksella.

     

    Maria Hautaviita

    Opinnot: Filosofian maisteri 2015, organisaatioiden viestintä
    Työ: Markkinoinnin asiantuntija, Myynninmaailma

    Julkaistu 14.01.2017.

    Takaisin