Ohjelmointia Construct-ohjelmalla

Construct-ohjelmointiympäristö on yksi hyvä mahdollisuus opettaa luovaa ohjelmointia peruskoulussa. Ohjelma soveltuu parhaiten yläkoululaisille, koska se vaatii englanninkielen osaamista ja fysiikan lakien ymmärtämistä. Ohjelmalla voi tehdä visuaalisesti hienoja 2D pelejä.

Ohjelman Construct3-versio toimii selaimessa. Halutessaan käyttäjä voi rekisteröityä ohjelman käyttäjäksi, jolloin hänellä on käytössä enemmän ohjelman ominaisuuksia. Ohjelman ilmaisversiolla pääsee hyvin alkuun. Jos haluat tehdä projektiasi useissa paikoissa tai monilla eri tietokoneilla, muistathan varmistaa, että sinulla on paikka minne pelin voit tiedostona tallentaa (esim. muistitikku, pilvipalvelu) ja mihin pääset käsiksi paikasta riippumatta.

Construct3 -ohjelman sivustolle pääset tutustumaan tästä.

Construct3 -ohjelmointiympäristön editori-sivulle pääset tästä.

Tutoriaaleja ohjelman käyttöön löytyy ohjelman sivustolta. Näissä kieli on englanti.

HUOM! Mikäli sinulla on käytössäsi ohjelman vanha versio (Construct2) voit soveltaa ohjeita siihen. Suosittelemme kuitenkin siirtymistä uuteen ohjelmaan, koska vanhaa versiota ei enää kehitetä eteenpäin. Mikäli sinulla on paljon Construct2 projekteja, ne saa auki myös uudemmalla Construct3 versiolla.

Haluatko päästä helposti alkuun tai tarvitsetko kertausta?

LUMA-keskus Pohjanmaa on koostanut materiaalin, jossa käydään pintaraapaisuna läpi Construct3-ohjelmointiympäristön perusasioita. Tulet huomaamaan, että hyvin pienillä ja yksinkertaisilla koodipätkillä saadaan aikaa jotain näkyvää.

Näin pääsen alkuun Constuct 3.png

Mikäli haluat saada paremman kosketuksen ohjelmointialustaan, suosittelemme lämpimästi alla olevien esimerkkipelin koodaamista.

Esimerkkipelien ohjeita

Kun olet saanut pientä tuntumaan alustaan voit lähteä koodaamaan esimerkkipelejä. Alla on kaksi ohjetta eril logiikalla toimivaan esimerkkipeliin. Voit käyttää näitä suoraan opetuksessasi tai soveltaa niita halutuin osin sen mukaan mihin aika riittää.

Esimerkkipelit ovat järjestyksessä helpommasta vaikeampaan, joten kannattaa aloittaa tutustuminen ensimmäisestä ohjeesta mikäli ohjelmointiohjelmasta ei vielä ole paljoa käyttökokemusta.

 Siepon ruoka-aika - keräilypeli lintuperspektiivistä

Tässä ohjeessa tutustut seuraaviin Construct 3 toimintoihin: objektin tuonti, objektin piirtäminen ja rajaaminen, käyttäytymismallien antaminen, 8Direction liike nuolinäppäimillä, globaalin muuttujan luonti (pisteet).

Mikäli toteutat jatkokehitysideat testaat myös: Layerin luonti, objektien haku, toista hahmoa jahtaavan hahmon koodaus.

Avaa ohje.

Keräilypeli lintuperspektiivistä nettiin.png

 

Energian metsästys - tasohyppelypeli

Tässä ohjeessa tutustut seuraaviin Construct 3 toimintoihin: objektin tuonti, käyttäytymismallien antaminen, Platform-liike, uuden layerin tuonti, tilemap-peligrafiikka, taustakuvan tuonti, hahmon animaatio, kentän vaihto, taustamusiikin ja äänitehosteiden tuonti ja koodaus, globaalin muuttujan luonti (pisteet).

Mikäli toteutat jatkokehitysideat testaat myös: liikkeestä riippuvan animaation tuonti ja koodaus, "Game Over!" -ikkuna, trampoliinin luonti.

Avaa ohje.

Energian metsästys - tasohyppelypeli.png

Suomenkielisiä, Construct 3- ohjelmaan sovellettavia vinkkejä tapahtumiin, musiikin tuontiin, muuttujiin, projektin jakamiseen ja moneen muuhun ongelmaan löydät koodiopiston sivuilta.

Grafiikka ja kuvan käsittely

Hyvää, ilmaista materiaalia pelin grafiikkaan löytyy esimerkiksi sivustolta opengameart.org . Näitä kannattaa hyödyntää mikäli haluaa säästää aikaa hahmojen ja taustakuvan piirtämisessä.

Mikäli haluaa tehdä kaiken itse voi kuvien piirtämiseen adata tietokoneelle kuvankäsittelyohjelman. Ilmainen ja helppokäyttöinen on esimerkiksi paint.net, jonka voi ladata usemmmaltakin verkkosivustolta. Tässä ohjelmassa hyvä toiminto on "taikasauva", jolla pystyy poistamaan taustat kuvista. Tutoriaaleja ohjelman käyttöön löytyy YouTubesta hakusanalla "paint.net tutoriaali".

Päivitetty 25.11.2019 - Luma-keskus
Login