Energia- ja kiertotalousosaamista kotitalouksille pelillisyyden avulla – tuo mahdollisuuksia pk-yrityksille

Julkaistu 07.05.2019.

Pelillisten ratkaisujen tarkoitus on hyödyttää kuluttajia erilaisissa energian käyttöön ja kiertotalousratkaisujen tekemiseen liittyvissä valinnoissa. Kuva: Pixabay.com

Kuluttajat kohtaavat tänä päivänä monenlaisia vaikeita valintoja. Pitäisikö pannuhuoneen vanha öljykattila vaihtaa maalämpöpumppuun? Tulisiko asuntolainalle hankkia korkosuojaus? Mihin nämä hehkulamput pitikään kierrättää? Niin omien rahojen riittävyys kuin maapallon kestokyky huolestuttavat ihmisiä.

Kotitalouksien tuen tarve avaa mahdollisuuksia pienyritysten liiketoiminnalle.

Digitaalisuus ja pelillisyys auttavat yrityksiä luomaan työkaluja, joilla pystytään palvelemaan kotitalouksia paremmin. Toisaalta energiatehokkuuden, kiertotalouden ja oman talouden hallinnan aloilla toimii jo vakiintuneita yrityksiä, jotka voivat saada aikaan uusia ratkaisuja.

Vaasan yliopistossa on alkanut kaksivuotinen hanke Pelilliset energia- ja kiertotalousratkaisut eli PEEK, joka on saanut Etelä-Pohjanmaan Liitolta Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR)-rahoitusta. Hankkeen erityisenä kohderyhmänä ovat Etelä-Pohjanmaan pk-yritykset.

– Hankkeen tavoitteena on luoda Etelä-Pohjanmaan pk-yrityssektorille uusia mahdollisuuksia edistää peleihin ja pelillistämiseen liittyvää tuotekehitystoimintaa, ja koota yhteen alan toimijoita toiminnan eteenpäin viemiseksi, kertoo tutkimushanketta vetävä Vaasan yliopiston taloustieteen professori Panu Kalmi.

– Pelillisten ratkaisujen tarkoitus on lopulta hyödyttää kuluttajia erilaisissa energian käyttöön ja kiertotalousratkaisujen tekemiseen liittyvissä valinnoissa, lisää Kalmi.

Pelillistäminen tuo energia- ja kiertotalousasioiden ajatteluun uudenlaisia välineitä

Hankkeessa järjestetään yhteistoiminnallisia työpajoja, joissa pelillisiä ratkaisuja kehitetään. Saaduista ratkaisumalleista kehitetään demoversioita, luodaan mittareita ja työkaluja niiden vaikutusten arvioimiseen, sekä tehdään strategisia tiekarttoja pelillisten ratkaisujen jatkokehitystä varten.

​​– Pelillistäminen tarjoaa energia- ja kiertotalousasioiden ajatteluun ihan uudenlaisia välineitä, joiden toimivuudesta olemme erityisen kiinnostuneita, toteaa hankkeen toteutukseen osallistuva viestintätieteiden professori Tanja Sihvonen.

Hankkeessa olevia eteläpohjalaisia yhteistyötahoja ovat muun muassa Lakeuden Etappi, Thermopolis, Oma Säästöpankki, SEDU, ja Into Seinäjoki. Lisäksi hankkeen vaikutuspiirissä on iso joukko eteläpohjalaisia pk-yrityksiä. Hankkeen toteuttavat Vaasan yliopiston taloustieteen ja viestintätieteiden oppiaineet.

Lisätiedot

Professori Panu Kalmi, Vaasan yliopisto, puh. 044 712 3049, sähköposti: panu.kalmi(at)univaasa.fi

Takaisin

Päivitetty 07.05.2019 - Verkkotoimitus
Login