Peliprofessori Tanja Sihvonen tuo glitch-teeman Kuntsille - uusi Glitch Art näyttely yhdistää taidetta, tutkimusta ja työpajoja

Julkaistu 22.09.2018.

Professori Tanja Sihvosen mukaan näyttelyssä on erikoisia virheitä sisältävien pelien, lukittuvien käyttöjärjestelmien ja visuaalisten tietokonevirusten lisäksi teoksia sekä suomalaisilta että ulkomaisilta taiteilijoilta. Kuva: Riikka Kalmi

Vaasassa sijaitsevan Kuntsin modernin taiteen museon uusi näyttely Glitch Art keskittyy glitcheihin – eli tietotekniikan järjestelmien, pelien ja ohjelmien epäjatkuvuuksiin ja niiden heijastuksiin nykytaiteessa. Näyttelyn kuraattorina toimii Vaasan yliopiston viestintätieteiden professori eli peliprofessoriksikin tituleerattu Tanja Sihvonen.

– Glitch on hedelmällinen ilmiö. Se liittyy kaikkeen, myös ihmisten toimintaan. Esimerkiksi kuvat voivat rikkinäisiä ja tietokonejärjestelmät toimivat kummallisesti, mutta samalla hauskasti. Valotaulu ulkona on ehkä romahtanut toisesta nurkastaan mielenkiintoisesti. Juna-aseman aikataulut näyttävät ehkä väärää aikaa, mikä ei taas sitten ole ollenkaan hauskaa, Sihvonen kertoo.

Näyttelyssä on mukana glitchin ideaa ilmentäviä installaatioita, videoteoksia, veistoksia, valokuvia, tekstiiliteoksia ja maalauksia. Ilmiötä havainnollistetaan myös vanhojen laitteiden, tietokoneohjelmien sekä näyttelyssä pelattavien pelien avulla. Vaasan yliopiston kanssa yhteistyössä tehty näyttely alkaa kaikille avoimilla avajaisilla lauantaina 22. syyskuuta ja se on esillä 13. tammikuuta saakka.

Pelivirheistä ja tietokoneviruksista glitch-taiteeseen

– Olen ollut kiinnostunut glitcheistä jo yli kymmenen vuotta ja kirjoitin niistä myös peli-aiheisessa väitöskirjassani 2009. Aihepiiri kehittyy koko ajan uuden teknologian myötä ja myös ajatukset tietojärjestelmistä muuttuvat. Asuin aiemmin Hollannissa, joka on mediataiteen mekka ja siellä oli paljon näyttelyitä, joista olin innoittunut. Taidemaailmaa seuratessani huomasin, että ei ole olemassa vain pelien glitchejä vaan myös glitch-taidetta, kertoo Sihvonen.

Näyttelyssä onkin erikoisia virheitä sisältävien pelien, lukittuvien käyttöjärjestelmien ja tietoturvaguru Mikko Hyppösen kokoelmasta peräisin olevien visuaalisten tietokonevirusten lisäksi teoksia sekä suomalaisilta että ulkomaisilta taiteilijoilta. Osa nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa, kuten Beirutista Pariisin kautta näyttelyyn tulevat pikseliveistokset.

Sihvonen katselee Kuntsin alakerrassa Antonio Robertsin Unstable mediums -videoteosta ja melkein sulautuu siihen itsekin videon heijastuessa vuoroin seinään ja vuoroin häneen itseensä. Videoteoksessa antiikin klassisten patsaiden ääriviivat ja muoto muuttuvat. Kolmiulotteisuus on glitch-henkisesti hieman vääristynyttä.

– Taide on mielettömän tärkeää. Se auttaa ajattelemaan asioita, jota emme voi ajatella tieteen kielellä, sanoo Sihvonen.

Antonio_Roberts_Unstable mediums_eve0367.png

Yliopisto ja museo yhdessä

Idea Glitch-näyttelystä tuli ensimmäisen kerran esiin, kun Sihvonen kutsuttiin pari vuotta sitten erään Kuntsin taidenäyttelyn avajaisiin puhujaksi. Museo tarttui mielenkiintoiseen ehdotukseen,

– Näyttelyssä pääsee kokemaan tekniikkaa ja taidetta uudesta näkökulmasta ja ehkä saa uudenlaisia ajatuksia siitä, mistä maailmamme koostuu, sanoo Kuntsin amanuenssi Magdalena Lindroos.

Lindroosin mukaan näyttelyllä halutaan avata taiteen maailmaa ja taidemuseon näyttelytoimintaa myös lapsille ja nuorille, joille taidenäyttelyt eivät välttämättä ole vielä tuttuja.

Tiedettä ja opiskelijoita

Glitch Art -näyttely yhdistää taidetta, tutkimusta, yleisötilaisuuksia ja työpajoja. Kaikille avoimet avajaiset pidetään lauantaina 22. syyskuuta klo 11–17, jolloin Kuntsille on ilmainen sisäänpääsy.

Näyttelyn kuraattorin kierros pidetään kansainvälisenä epäonnistumisen päivänä lauantaina 13. lokakuuta klo 14. Tiedettä on tiedossa marraskuussa.

– 17. marraskuuta kello 12–15 näyttelyn yhteydessä järjestetään tutkijaseminaari, johon on tulossa teknologiatutkijoita ympäri Suomea sekä Ruotsista. Seminaari on yleisölle avoin ja tänne saa tulla kuuntelemaan kiinnostavia tutkijaesityksiä, jossa näkökulmana on glitch, Sihvonen sanoo.

Tutkijoiden lisäksi näyttelyssä voi tavata myös Vaasan yliopiston opiskelijoita. Viestintätieteiden kandidaattiohjelman moduuliin ”Pelitutkimus ja interaktiivisen median tutkimus” liittyy erikoiskurssi, jonka 20 opiskelijaa ovat tulossa Glitch Art -näyttelyyn tekemään työpajoja, opastuksia ja kirjoittamaan oppimispäiväkirjoja.

Kuntsissa näyttelyvierasta vastassa on myös Vaasan yliopiston Amy-robotti, jolle yleisön on mahdollista puhua. Amy joko vastaa tai ehkä ei vastaa ollenkaan, mikä sopii hienosti näyttelyn teemaan. Sihvonen kertoo itse kiinnostuvansa nimenomaan järjestelmien toimimattomuudesta, eli Amyssakin robotin glitch-hetkistä.

Jaa oma glitchisi näyttelyn kanssa

glitchartkuntsi.jpg

Jokainen voi havaita glitchejä ympäristössään, olivat ne sitten videoiden tai tietojärjestelmien virheitä tai ihan fyysisiä glitchejä kuten vaikka väärin kääntyneitä ovenkahvoja.  Professori Tanja Sihvonen haastaakin yliopistolaiset ja kaikki muut kiinnostuneet ympäri maailmaa osallistumaan Glitch Art -näyttelyyn lähettämällä löytämänsä glitchit sosiaaliseen mediaan vaikka kuvana tai kuvakaappauksena ja käyttämällä samalla hashtagia eli risuaidalla alkavaa aihetunnistetta #glitchartkuntsi.

– Ne tulevat näyttelyn aulaan esiin. Olisi hienoa jos saisimme paljon erilaisia glitchejä, Sihvonen kannustaa.

Lisätiedot:

Professori Tanja Sihvonen, Vaasan yliopisto, tanja.sihvonen(at)univaasa.fi

Takaisin

Päivitetty 08.11.2018 - Verkkotoimitus
Login