Onko meillä sama suunta?

Julkaistu 17.05.2019. - Johtoajatus

Jenni Mattsson, Vaasan yliopiston markkinointi- ja viestintäjohtaja. Kuva: Mikko Käkelä.

Tässä vaiheessa työelämää ei ole ensimmäinen kerta, kun saan mahdollisuuden olla mukana työstämässä yhteisön visiota ja missiota. Itse sytyn aiheesta joka kerta, nytkin, mutta olen myös tottunut saamaan epäluuloista ja rasittunuttakin palautetta: "Taas näitä johdon ihmeellisiä himmeleitä, joihin kulutetaan tuhottomasti aikaa" ja "Näillä ei ole oikeasti tekemistä minkään kanssa, nämä ovat ihan keksittyjä ylätason juttuja".

Vision ja mission kauneus on kuitenkin yksinkertaista ja innostavaa sorttia. Minkä tahansa henkilön, tiimin tai yhteisön kanssa keskustellessa tulee ennemmin tai myöhemmin ilmoille pyrkimys johonkin suurempaan. Kaikki me haluamme vaikuttaa, pienesti tai isosti, johonkin asiaan arkisen tekemisemme ulkopuolella. Jokainen meistä hakee merkitystä elämälle, myös ja erityisesti työelämälle. Yksinkertaisimmillaan – ja parhaimmillaan – juuri visio on se liima, joka sitoo meidät työpaikalla olemiseen ja tuo merkityksen tekemiselle.

Ei kuitenkaan ole olemassa mitään ”visiomittatikkua”, jota käyttämällä yksittäisen työntekijän sitoutuneisuutta tai intoa työntekoon pystyisi arvioimaan. Kaikkein vähiten mittarina toimii se, osaammeko siteerata vision ulkomuistista eri kielillä.

Katse kannattaakin kohdistaa yksilöstä yhteisöön: kun me yhteisönä pystymme sanallistamaan sen mihin uskomme, mitä tavoittelemme ja miten haluamme toimia, pystymme pohjaamaan valintamme, päätöksemme ja toimintamme tähän ”julkilausumaan”. Ja kun se on johdonmukaista, luomme työkulttuurin, joka ohjaa yksilöiden toimintaa. Visio herää henkiin meissä jokaisessa, siinä miten ja millä asenteella työmme teemme.

Vaasan yliopistolla olemme parhaillaan valmistautumassa neuvotteluihin opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa kaudesta 2021–2024. Osana tätä työtä olemme myös viimeistelemässä yliopiston vision ja mission; työn, joka on käynnistetty jo viime vuonna. Yliopistojen perustehtävä tulee lainsäädännöstä, ja onkin ollut mielenkiintoista tuoreena yliopistolaisena päästä pohtimaan, miten yksittäisen yliopiston tekeminen ja tavoitteet eroavat ja asettuvat suhteessa ”yliopistoketjuun” kokonaisuutena.

Visio, missio, strategiset painopisteet, profiili, asiakaslupaus, pääviestit, tulevaisuudenkuva…kaikki ovat työkaluja, joiden avulla rakennetaan samaa asiaa eri käyttötarkoitusta varten. Kyse on siitä, että valitsemme itse suuntamme ja päätämme miten sinne menemme. Tämän jälkeen teemme tavoitteen saavuttamista edesauttavia valintoja. Vision sanallistaminen ei ole itseisarvo - tärkeintä on, että tiedämme keitä olemme ja mihin olemme menossa.

Jenni Mattsson

Kirjoittaja on Vaasan yliopiston markkinointi- ja viestintäjohtaja.

Kommentit:

Pyrkimys johonkin suurempaan

Kirjoittanut Tomm Lehtonen 20.05.2019 13:06:38

Hei Jenni! Tuo merkityksen hakeminen ja pyrkimys johonkin suurempaan on hyvä tiivistys siitä, mitä vision ja mission työstämisen taustalla on tai ainakin mitä siellä voisi olla.

Kiitos Tommi palautteesta!

Kirjoittanut Jenni Mattsson 20.05.2019 13:48:23

Kiva kun Tommi luit jutun ja annoit palautetta - näin olen sen (=vision) itse ainakin ajatellut ja tulkinnut. Aurinkoa viikkoon!

Kommentoi:

Tämä on Captcha-kuva (http://en.wikipedia.org/wiki/Captcha). Sen näyttämiseen tarvitaan graafinen selain.
Tämä on Captcha. Sinun täytyy syöttää kuvassa näkyvät merkit ottaen isot ja pienet kirjaimet huomioon.
*Pakollinen kenttä

Takaisin

Päivitetty 17.05.2019 - Verkkotoimitus
Login