Pop-up leadership

thumbnail_forklift-835340_1920.jpeg

12.02.2019 0 comments.

Varastosta vanhainkotiin: Miten kova managerialismi siirtyi prosessiteollisuudesta julkissektorille?

Tapaukset Esperi ja Attendo ovat nyt räjäyttäneet tajuntaamme, miten pahasti asiat voivat mennä pieleen, kun perustoimintalogiikat hämärtyvät. Kun bisneslogiikka työntyy joka elämän alueelle, valtiota johdetaan kuin yritystä ja lastentarhoillakin on sodankäyntioppiin perustuva strategia. Kun tehokkuus, just-on-time ja löysät pois -periaate on viety niin pitkälle, että moni organisaatio toimii kuin tehdas, tai pikemminkin iso logistiikkakeskus, toimialasta riippumatta. Kun...

thumbnail_pixabay_statue.jpeg

16.09.2018 0 comments.

#metoon jälkeen

Suomalaisilla työpaikoilla ihmetellään, miten suhtautua #metoo-liikkeen jälkimaininkeihin. #metoo alkoi Amerikassa elokuvateollisuuden alalla, ja levisi somessa salamannopeasti ympäri maailmaa. Omassakin melko kansainvälisessä some-ystäväpiirissäni moni kirjoitti Facebook-tililleen postauksen #metoo tarkoittaen, että myös heitä on kähmitty, lähennelty ja kohdeltu väkivaltaisesti. Tai että he ovat joutuneet kuuntelemaan seksistisiä kommentteja, rasvaisia vitsejä ja...

thumbnail_people-2591874_1920.jpg

04.09.2018 1 comments.

Why the rhetoric of "we need the best people" is so counterproductive

It implies that we believe deeply in universal truths, for instance, that the best people are the best in every situation and organization. Or, that this ‘bestness’ could, somehow be measured scientifically. Clearly there are very talented people who do well in many fields, I do not deny that. Yet I am increasingly uncomfortable with this dominant rhetoric of talent management. (The least you could ask is, the best for whom and for what situation.)

thumbnail_statue-3258807_19201.jpg

29.03.2018 0 comments.

Taidealan johtajat ovat korkealla jalustalla

Viimeaikaiset tapahtumat elokuva-alalla ja Kansallisoopperassa saavat pohtimaan johtajuuden ja vallan luonnetta taidealalla. Valta-aseman väärinkäyttöä tapahtuu kaikissa organisaatioissa, mutta taideorganisaatioissa sen luonne on erityistä. Taidealan johtajat – teatteri- ja elokuvaohjaajat, kapellimestarit sekä taiteelliset johtajat – ovat kaksinkertaisessa valtapositiossa, koska heissä yhdistyy kaksi erittäin vahvaa kulttuurisesti jaettua ymmärrystä poikkeuksellisen nerokkaasta...